Dagens brev

 Till Skara kommun

Hej
Jag fryser fullkomligt ihjäl här, och behöver få byta kläder och tvätta.
Kan ni inte tänka er att stå för kostnaden denna månad för "tvättstugan", den slukar ju pengar (el) för att den inte är isolerad som den skall. Jag har betalat hela stugan till er, och inte fått den färdig. Då skall väl inte jag behöva sitta här och frysa och inte kunna tvätta? Jag kan inte ha på värmen här inne innan jag vet att elen för "tvättstugan" betalas, annars blir det ju allt för stor elräkning. Och elräkningen får man betala från ett så kallat överskott som inte existerar. Av dom räkningar som ni tycker att jag skall låta bli att betala för att få behålla "överskottet" ingår ju sönderfrusen varmvattensberedare (avbetalning som inte får missas EN enda gång för då blir det katastrof, bara den vetskapen är oerhört stressande) och den frös ju sönder för att bygget inte är isolerat. Detta är inte mitt fel trots allt och ni har fått hela lånet för detta bygget.
Snälla, jag klarar inte mer.

Mvh Trine Andreassen

 

Det finns så mycket att berätta, men just nu kretsar allting kring rättegången den 22e där jag skall bemöta 167 sidor med felaktigheter. Jag är för dålig psykiskt för att klara det och den tidsmässigt begränsade hjälp jag kan få kommer inte att räcka till. Detta blir rättssäkerhetsmässigt helt galet. Men jag kämpar på. Löser jag det inte så blir det ännu mera katastrof. Jag har ju mängder med klockrena bevis, ja faktiskt på allting ser det ut som, men jag blir sjuk av att hantera det och får gång på gång avbryta för att skakningarna kommer. Jag kan inte riskera att bli liggande ute med muskelutmattning på grund av skakningarna nu när det är så kallt.

Men små glädjeämnen finns det ju och dom försöker jag ta vara på.

Lördagen bjöd på resa med trevligt sällskap, ja inte till solen utomlands (jag har aldrig kunnat åka på någon semester heller, bara fått paniklösa saker i samband med skadorna här hemma efter kommunens agerande som slukar alla pengar, tänk att få åka till min hemstad Tromsö, bara EN gång i livet..) utan till Ulricehamn. Detta är jag så tacksam för.

Jag fick se en Antonov 124 i dag, här är bildbevis:

Och när man ändå är inne på flygfä så kommer det en bild på en häger jag såg här om dagen:

Nu ska jag fortsätta en stund till ute i kylan och sedan gå in i kylan här och "värma" mig en stund med det trevliga rättegångsarbetet.

Ha en fin dag alla, även ni som bråkar med mig från kommunens sida. Jag vill er ändå inget illa men måste ta i med hårdhandskarna nu med hjälp av sitt-strejker och demonstrationer och vem vet om inte media till sist blir tillkallat. Tyvärr tyvärr....

Uppdatering, svar på brevet:

Hej
Jag ansöker inte om bistånd, jag ansöker om att få extra kostnader täckta på grund av att tvättstugan inte är färdigställd. God man har rättegångspappren på varmvattensberedaren och annat som gått sönder i tvättstugan på grund av att den inte är färdigställd. Han måste dela med sig av dessa till er så ni får vad ni behöver. Jag ska inte behöva bli av med bilen för att täcka kostnader som inte är mina. Jag anser att jag betalat tvättstugan till er fullt ut och det är alla extra kostnader kring den som slukar min ekonomi, inte jag själv. Det är också det faktum att den kostar massor i el som jag inte vågar ha på värmen här. Det här kan inte ses som ett fall där man söker bistånd från ingenstans utan det handlar enbart om tvättstugans extrema kostnader. Dessa har jag inte valt. Det borde väl vara skäligt att få den färdigställd eller få tillbaka pengarna så jag kan färdigställa den själv? Då behöver jag ju inte ansöka om bistånd alls till elen.
Mvh Trine Andreassen



Den 6 mars 2023 09:10:36 +01:00, skrev Susanne Billyson <Susanne.Billyson@skara.se>:

Hej Trine!

Det är skäligt att kunna tvätta och ha värme på i huset. Du får ansöka om de kostnader du har varje månad och vi gör en beräkning. Ifall du har en avbetalning (skuld) för varmvattenberedaren så får du visa underlag på att det gäller varmvattenberedaren, för det har inte framkommit i föregående ansökan. Så får vi bedöma frågan. Det anses ju skäligt att ha en varmvattenberedare för att få varmvatten också.

 

Det har via gode mannen framkommit att du har en bil som är värd ca 170 000 kr. Du hänvisas även av socialtjänsten till att sälja bilen för att få ekonomiska medel till din försörjning. När det gäller försörjningsstöd, så behöver man uttömma sina egna möjligheter först. Om du fortsatt behöver en bil, för att du bor där inga bussar går, så kan du köpa en billigare bil, utifrån ekonomiskt bistånd så godkännes en bil värd 53 500 kr (ett prisbasbelopp).

 

Mvh

Susanne Billyson
Socialsekreterare
Tel direkt 0511-326 03
Tel växel 0511-320 00

 ------------------

Såhär är det, månad efter månad, år efter år.... Ett djävulskt lidande, massa kläder som förstörs för att jag inte kan tvätta, duschar ute året om, får skulder när försäkringsbolaget inte tar skador i ett oisolerat fuskbygge, kläder ligger i maskinen sedan i höstas, för att få ut dom får jag slå sönder glaset på maskinen, vilket jag inte gör, ännu mera kläder förstörda. Höger tumme skadad efter ett fall i vattnet i tvättstugan, då den lutar bakåt så högsta punkten på golvet är avloppet, rör och kopplingar fryser sönder. Då tummen är trasig blir det jobbigt att tvätta utomhus, den värker när man försöker vrida ur. Och så allt lidande, och stressen för att missar jag EN enda betalning på varmvattenberedaren så kommer fogden... 

Är det konstigt att jag behöver få ett slut på detta? Det blir en sista kraftansträngning för att rädda mitt liv, annars får jag helt enkelt avsluta det.

-----------------

Uppdatering igen, nu får jag väl dra igång med protesterna... usch.. Detta mejl fick dom alldeles nyss, får väl se hur dom svarar:

Hej
Jag ber om ursäkt för detta, men min situation är så fruktansvärd och jag möter bara kyla från er. Jag måste nog ta itu med mina protester och sitt-strejker, samt komma in med förstörda kläder igen. Detta går inte heller på försäkringen ju och jag kan inte slösa så med pengar och kläder på grund av den här tvättstugan. Jag lägger ut fortlöpande på bloggen https://slaktad.blogspot.com/ och hemsidan www.racy.se vad som sker, och våra konversationer. Ifall jag fryser ihjäl eller blir liggande i muskelutmattning, på grund av skakningarna jag får av panikångesten som jag får för att jag desperat försöker lösa detta.

Snälla hjälp mig istället, ni vet ju vad som skett, det finns ju numera dokumentation och ni har själva besiktigat tvättstugan och sett hur det ser ut. Och ni har fått alla pengar för den, alla...

Ni vet mitt oerhörda lidande både fysiskt och psykiskt av detta. Det känns som ren tortyr och jag utsätts för fara. Ni utsätter mig medvetet för fara när ni vet om min muskelutmattning. Kan inte detta få ett lyckligt slut?

Mvh Trine Andreassen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar