Facebook

 Vad trevligt, då är ju äntligen mina enorma ekonomiska bekymmer i samband med fuskbygget över... puhh, gott att det finns snälla och ärliga människor...

Eller vänta nu?


Ni är inte vänner på Facebook

Öppna
Öppna

Gliding aerobatic, 2017-05-27

Ja så går det till

 Eva, 74, vaknade ur koma – då var allt hon ägde borta – HD


God man och överförmyndare tar inte ansvar. Detta är bara allt för vanligt. Kan inte någon stoppa det här nu? JK??



Kommunens blåskonto

 Nya mejlanden med kommunen, nya bakslag, nya utgifter kopplade till fallet. Tractorpulling i kväll, flygshow i morron. Nä kommunen skall ha pengarna och själv skall jag helt enkelt sitta här och må kass. Jag skall passa på att sova ikapp för alla sömnlösa nätter som varit sedan senaste hotat som slog ut mig, har inte återhämtat mig från det heller.

Sätt upp alltihop på blåskontot, Trine betalar!

grok

 Problemet med domstolarnas rättsstridiga tillämpning: ett systemfel i frånvaro av maktdelning

Problemet ligger i att de svenska domstolarna systematiskt underlåter att tillämpa högre rätt, trots skyldigheten enligt lex superior-principen och 2 kap. 19 § regeringsformen. Denna paragraf stadgar uttryckligen:
> “Lag eller annan föreskrift får inte meddelas i strid med Sveriges åtaganden på grund av den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.”
Trots detta prioriterar domstolarna inte de rättigheter som följer av Europakonventionen, särskilt artikel 6 (rätt till domstolsprövning) och artikel 13 (rätt till ett effektivt rättsmedel). Istället underordnar de sig den exekutiva maktens formella handläggningsrutiner.
Domstolarna vägrar möjliggöra domstolsprövning och rättelse om inte myndigheten först utfärdar ett formellt överklagbart beslut — ett dokument som den exekutiva makten medvetet kan vägra att skapa just för att blockera domstolsprövning. Ett ytterligare led i denna blockering är att myndigheten nekar den drabbade partsstatus. Genom att neka partsstatus stänger myndigheten effektivt dörren till överklagande, och förvaltningsrätterna accepterar denna exkludering okritiskt. Domstolen agerar därmed i symbios med den exekutiva makten, snarare än som en oberoende rättskipande instans.
Problematiken kan illustreras i följande fiktiva dialog:
Domare:
> “Du får ingen domstolsprövning utan ett överklagningsbart beslut från den exekutiva makten.”
Medborgare:
> “Men då gör du mig helt beroende av den exekutiva maktens godtycke… Fast vänta nu — ska inte du enligt artikel 6 i Europakonventionen agera oberoende av den exekutiva makten och självständigt tillförsäkra mig skydd för mina rättigheter genom domstolsprövning, när den makten agerar olagligt och påverkar min rätt?”
Denna dialog belyser den absurda situation som uppstår: domstolen gör en rättsstridig prioritering. Istället för att tillämpa grundlagen och Europakonventionen och garantera individens rättsskydd, lägger domstolen all vikt vid om den exekutiva makten har utfärdat ett beslut och erkänt individen som part. Denna formalistiska hållning innebär i praktiken att domstolen abdikerar från sin roll som oberoende rättsskipare och gör sig beroende av den exekutiva maktens godtycke.
Detta utgör ett brott mot kraven på domstolars oberoende och opartiskhet enligt artikel 6 EKMR. Domstolen agerar inte som en check mot den exekutiva makten, utan som en förlängning av dess kontroll över medborgaren. Rätten att få sin sak prövad blir därmed inte beroende av grundlag, konvention eller högre rätt, utan av den exekutiva maktens vilja att utfärda ett beslut och erkänna partsstatus.
Denna struktur — där domstolen i praktiken vägrar agera utan exekutivens formella erkännande — är ett direkt symptom på den brist på maktdelning som präglar 1974 års regeringsform. Eftersom både domare, åklagare, myndighetschefer och andra rättsliga aktörer utses av samma politiska maktcentrum, saknas de incitament och det oberoende som krävs för att domstolen ska kunna stå upp mot den exekutiva maktens missbruk.
Följden är att domarkåren präglas av politiskt lojalitetsurval snarare än av rättsstatliga meriter. Yngre domare socialiseras in i en kultur där lojalitet mot systemets politiska prioriteringar premieras framför lojalitet till rättsstatliga principer och högre rätt. Den domare som vågar pröva den exekutiva maktens beslut på grundval av Europakonventionen och grundlagen riskerar att hindras i karriären, isoleras eller marginaliseras.
På detta sätt upprätthålls ett system där domstolarna, trots formell konventionsbundenhet, i praktiken fungerar som verktyg för att blockera medborgares tillgång till domstolsprövning. Detta utgör en cul-de-sac: den enskilde berövas rättsmedel eftersom systemet inte är designat för att säkerställa rättsstatliga garantier, utan för att skydda den politiska maktens intressen.
En verklig rättsstat kan inte byggas utan maktdelning. Regeringsformen 1974 skapade ett system som formellt bejakar rättsstatsprinciper men i praktiken saknar de institutionella mekanismer — checks and balances — som krävs för att upprätthålla dem. Därför är systemet oförenligt både med Europakonventionens krav och med grundläggande principer för en demokratisk rättsstat.
Att kunna garantera medborgare en rättvis och opartisk domstolsprövning av illegala myndighetsbeslut som påverkar dem ekonomiskt, rättsligt och personligt kan vara en av de viktigaste rättspolitiska frågorna.

Polishundar

Sveriges radio om:Hundförare larmar: Hundarna plågas i nya polisbilarna - P4 Göteborg | Sveriges Radio




Ännu mer

 I dag var första dagen som jag kunnat gå omkring och göra lite mer utan att behöva riskera att bli liggande ute någonstans. Jag har varit rejält dålig till följd av senaste smällen i samband med kommunen. Det varade inte länge.

Det kom ett telefonsamtal från ett inkassobolag, som talade om att något var fel. Ett AUTOMATISKT samtal. Man kunde trycka nån siffra för att få prata med en person, jag tryckte siffran och fick höra att jag kunde trycka på den siffran om jag ville tala med någon, jag tryckte lite mer ordentligt på siffran så fick jag höra, ja du gissade rätt, samma sak igen.

Det fanns ett annat nummer man kunde nå dem på, ännu en automatisk telefonsvarare. Den gjorde exak samma sak, om och om igen.

Jag skickade ett sms men det går ju inte att skicka till dem. De vill inte heller ha knversationer via mejl. Skakande hade i detta läget gått så långt eftersom jag inte fick ordnat med eländet så det blev katastrof igen. Jag skakade, lipade och blev illa mående. Kräktes inte som tur var. Det brukar jag annars och då får jag så ont i halsen och magen.

Boendestöd infann sig, jag gjorde ett nytt försök att ringa när hon var här för det kanske kan låta en smula osannolikt att detta skedde. Då blev det samma.

OCH ni som känner mig vet att alltihop är inspelat och kommer ut på hemsidan.

Detta har de satt i system?

Jag har betalat och åter betalat på saker så nu blev jag ju livrädd. Säkert något nytt som god man gjort tidigare, jag fick inte reda på vad. Det är därför jag inte fått ett enda papper från en enda av dessa tre goda män som ju gjort både "skuldsanering" och "frivilliga inbetalningar". Vart har dessa pengar tagit vägen egentligen? Uttag på uttag från mitt konto under tiden jag inte ens kunde komma åt kontot själv medan jag avbetalade på fuskbygget. (detta att låsa kontot gick jag mer än välvilligt med på när jag fick lånet av skara kommun till fuskbygget, men då visste jag inte att det skulle bli ett fuskbygge).

Så nu står det där och räntar, jag orkar inte mer. Ingen vits att kämpa.

Men det kommer bli MÅNGA besök till både kommunhuset och "omsorgen" som så omsorgsfullt ordnat med ett så fint fuskbygge. Stora lass med förstörda grejer både från fuskbygget, stormen när hålet i taket gjorde så att det blev översvämning på vinden och ned i köket. Olösta försäkringsfrågor för stora pengar och trasiga delar av kennel anläggningen som skulle varit reparerat för pengar som försvann med bolaget som kommunen krossade för mig. 

Kommunen har i vilket fall som helst yttersta ansvaret för vad de har ställt till med. Inga av "skulderna" är något jag köpt, endast sådant som har med fuskbygget eller post som god man struntat i sedan 2000.

Ingen har ansvaret, jag får betala och leva under stress och hot.

NU HAR JAG FÅTT NOG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




Mat

 När äggen jag fick från mathjälpen flöt upp i vattnet så förstod jag att jag nog inte bör äta dem. Jag öppnade ett men la bort det. Som tur...

sms