Respekt


För er som kör hundspann är detta självklart vad det är för något. För er som inte har fastnat i hundspannsträsket, detta är ett snöankare. Ja jag ser heller ingen snö på bilden men ankaret fungerar även i grus, lera och jord, till viss del. Den där sista meningen kan även innefatta snö... Man ankrar hundspannet med det helt enkelt och hoppas att det inte sprätter upp. Om det gör det, kan konsekvenserna bli löst hundspann, trassel som måste klippas upp eller snöankarpiercing! Googla på den du.. Är du för lat för att googla så kan jag säga att bli hängande efter ett hundspann med benet sittandes i ankaret och bli släpad baklänges är lite okul. Denna gången användes ankaret till att sätta fast ledarhundarna under inspänning i spannet, en ganska ofarlig syssla för det mesta. Alla andra faror med hundspann skulle kunna fylla en hel bok, fattar inte att jag överlevt detta hunderiet ett helt liv.. Dagens startade spann var inte mitt, utan vilda, snabba tävlingshundar. Mina lunkentussar är mera som fjällens långtradare och för närvarande finns bara två så det räknas inte ens som ett spann. Men när trasslet med rättegången är över kanske jag kan återgå till att ha ett hundspann igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar