Övning


 Mitt i allt slitgöra kommer det någon kul belöning i alla fall. Lite udda flygplan för våran luft, två Amerikanska  Hornets flög i rote över mig. Inte var dag man kan stå ute på sin egen gård och plåta sådana. Tvåmotorig, något större än "våra" Jas Gripen. 

Slaktat färdigt alla vakteltuppar så när som på en luring jag inte får tag på. Sparar två vakteltuppar, en snö och en nougat. Har hönor i snö, nougat, honung, tuxedo och någon färg jag inte vet vad den heter. Slaktat unghöns också, har nu tolv utvalda fina som jag nog sparar. Dom slaktade är tuppar, en äldre höna och några som är skygga. Skygghet är genetisk och jag är lite rädd att få in för mycket sådant i mina blodslinjer. Är fortfarande fundersam på en av dom, men den får vara så länge. Ett fint gäng kvar, nästan alla blå med eller utan koppar eller silverhals. Samtliga med befjädrade ben. Nu ska det bli roligt till våren när dom är gamla nog att börja värpa, beige, bruna och militärgröna ägg, med och utan prickar. Combat-chickens!

En av skönheterna, även om hon spanar in jordgubbsplantorna...

Kraftiga, fina djur med fin slaktvikt. Kraftig och mjuk befjädring, liten kam. En riktigt urhöna i Laxdiket-tappning. Förberett för vintern, hämtat foder och strö och snäckskal. Nu får vi bara hoppas att det inte finns illasinnade som vill förstöra för oss här ute. Det blev ju rena kriget när jag satte ned foten för hur jag blivit behandlad. Hoten haglar, men allvarligt, det finns bättre sätt att lösa saker på. Nu ska jag lägga ut mer från boken på hemsidan och även fortsätta skriva på den lite varje dag, så den blir klar någon gång. Kanske framåt vårkanten? Vore kul!

Må väl, var snäll

/Trine



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar