Sorgens dag, men ett tröstande hopp

 Begravning snart

Jag har varit vaken sedan halv fem, läst lite, varit ute hos vaktlarna en sväng och suttit framför datorn en stund. 

Försöker ta det lite lugnt nu i helgen utöver begravningen och ett besök senare i dag.

Sorg är jobbigt, och att inte få sörja i fred utan ha hotfulla händelser hängande i luften är bara så fel.

Min vän, du var så snäll, så mild, så trogen vår Gud. Du sa att du inte hade det minsta ångest inför döden på grund av din starka tro. "Det är som att gå igenom en dörr" uttryckte du det. Bibeln säger att det finns en uppståndelse. Johannes 5:28-29: Var inte förvånade över detta, för det kommer en tid då alla som är i gravarna ska höra hans röst29och komma ut. Det blir en livets uppståndelse för dem som har gjort det goda och en domens uppståndelse för dem som har gjort det onda.

Och ja jag tror samma sak. Bibeln lär oss det och Bibeln förklarar utöver det att den här onda världsordningen kommer tas bort. Vi har fått en tid, att visa att vi kan styra oss själva, hur gick det? Ja vi alla ser ju egentligen. Profetian i Daniels bok om Nebukadnessars dröm förklarar ganska så exakt när detta skall ske, i vår tid...

Hela världen är i den ondes våld, sägs det i 1johannes 5:19

Men.. Såhär sägs det i

Uppenbarelseboken 21:3-4:
Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är hos människorna, och han ska bo hos dem, och de ska vara hans folk. Ja, Gud själv ska vara hos dem.4Han ska torka alla tårar från deras ögon. Döden ska inte finnas mer, inte heller sorg, skrik eller smärta. Det som en gång var är borta.”

Jag känner själv en stor tröst i detta, oavsett hur illa det blir under "ändens tid", så kommer vi in i en tid där jorden renas, och det sker under vår tid står det uttryckligen. Förhoppningsvis  hinner så många som möjligt se vad som sker och ta ställning för den goda sidan. Startskottet för detta blir när FN utropar "fred och säkerhet", i dag är dessutom FN-dagen.

 Man kan inte förvänta sig varken rättvisa eller medmänsklighet i dag, men då kan vi det. Jag tänker hålla ut, hur mycket ondska jag än stöter på. Då ses vi min vän, under fridsamma förhållanden. Vila nu tills dess.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar