Stress

 Ja då kom det leverans av hundmat. Hundratals kilo älgkött och älgben, nystyckat. Perfekt att blanda med. Men just nu när jag skall förbereda mötet, städa efter olyckan i köket och komma ikapp med vad jag kommit efter med under resan i går. Mmmm

Och hallen och trappan ser ut som ett sjöslag efter att jag fick riva bort alla mattor och hastigt bära ut allt vattendränkt. Och dessutom "högen" av foder mm som skulle stått i uthuset. Kul... Folk vet ju inte varför så jag drog en del av berättelsen om branden, fuskbygget osv.. men, tja vad skall folk tro...

Hade precis duschat och det var öppet in i duschen där hundsängarna ligger och torkar inför nästa sesong att tjäna som isolering i pumphuset... Ute på gården låg tre kalkpapper som tjänat som mellanlägg på mitt ritpapper, dom lyste så fint i det oklippta gräset när dom for omkring. Jag blir galen av allt det här.. Hur länge till står man ut? Farligt att skriva så för då utnyttjas det som en ursäkt för att bunta ihop mitt liv och ta från mig allt för att jag är "galen". Testar och ser om dom nappar, dom verkar ju kunna ta till vilka metoder som helst.

Uppdaterat

Sådär, nu har  jag tränat alldeles gratis. Inget gymkort här inte!

Under tiden jag varit borta har jag ju tömt kyl och frys, avfrostat, rensat bakom och satt igång dom igen. Den maten som fortfarande var lite frusen la jag i en av frysarna ute, den har jag nu burit in i frysen här inne igen då den ser ut att hålla 19 minus i alla fall. Får gå igenom det och kontrollera ordentligt när jag hinner, eller efterhand. Sedan fyllde jag utefrysarna med älgkött och älgben och hundarna äter och fiser om vartannat där ute nu. Mätta lär dom bli i alla fall. Frysen på trappan satte jag igång igen nu, den frostade jag ju av innan jag åkte. Den får bli kall nu och så åker sista älgbenen i där i kväll. Nu tar jag lite kompledigt i kväll, i morron blir det en stressig dag med förberedelser för mötet, om jag nu klarar det. Jag får fortsätta också med städningen av köket efter allt vatten, ut med alla kartonger, kasta allt förstört. Det mesta är väl klart men det är väl ngn timmes jobb kvar i alla fall. Sedan nödmatade jag ju fåglarna i fall jag fick hålla mig hemifrån och inte skulle få tag på någon som kunde sköta dom. Nu fixade det sig med grannen i alla fall men det blir ju att sanera hönshuset och vaktelhuset på onödigt stora mängder mat på golven, det är inte där det skall vara i normala fall. Tänk vad extrajobb, hoppas lönen blir bra... Ursäkta dåliga skämt!

Uppdatering igen

Javisst! Står för resan också, kanske betalar dig också. Nej men varför inte liksom?

Ibland blir man ledsen på människor. Tänk att utnyttja min förfrågan på FB om att någon skulle kunna få hönsen i händelse av att hotet här skulle bli verklighet. Malmö....

Det hade passat mig perfekt att få behålla dom. 

Jag har kört min "combat chicken" korsning sedan ca 30 år tillbaka. Först kläcker jag renrasiga brahmahöns som genetiskt bär befjädrade fötter, liten kam (köldhärdig), stor slaktvikt och beige ägg med tendenser till ljuslila prickar. Så skaffar jag Kopparmaran tupp, kläcker 50/50 kycklingar. Som då samtliga har befjädrade ben, liten kam, hög slaktvikt, bruna ägg och lite andra trevliga egenskaper. Därefter, byte av tupp, till grönvärpare, fortfarande på brahmahöns (renrasiga). Antigen Isbar eller Silveruds blå som grönvärpare. Dom resulterande kycklingarna blir 50% Brahma, 25% grönvärpare och 25% maran.

Då sker följande: Man får en typ av matfågel som är stor utan att ha så långa ben som renrasiga att dom inte kan betäcka sina hönor. Man får högre (!) slaktivkt än ren brahma, mkt goda födosökare, liten kam, ärtkam, befjädrade ben, hög köldtålighet, låg sjukdomsfrekvens (pga korsningseffekten) och militärgröna ägg, vissa med flläckar i mörkbrunt eller brunlila!! Combat chickens it is!

Ja och så får man ett hot om katastrof här och söker hem till djuren om detta skulle bli verklighet. Klart jag frivilligt gör allt detta? För att sedan dessutom köra dom till Malmö? Jomenvisst, har inte nåt att göra här eller lägga pengar på så det passar perfekt! Ellerhur


Brahma höna och kopparmaran tupp, stamföräldrar till mina "combat chickens", bilden är klickbar och väl värd ett klick för att studera hönans blågrå färg och klädsamma kopparfärgade detaljer. Lek inte "arga leken" med henne bara..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar