Aluminium


Denna halvdiffusa bild tagen med mobilkamera föreställer två metallbitar sammansvetsade med varandra. Metallen är Aluminium, min favoritmetall att arbeta med och svetsa i. Svetsen är inte en vanlig svets utan Alutite som jag hittade en demonstration av på Elmia och köpte ett knippe för att testa själv. Jag gick då plåt.svets och verkstadsteknisk linje på Katedralskolan i Skara. Jag tog med mig lite aluminiumbitar och alutite in i ett svetsbås och mekkade på egen hand. Snabbt och lätt gjorde jag en T-svets och gick stolt ut till min lärare för att visa resultatet. Det där håller aldrig jämfört med en "riktig" aluminiumsvets sa han! Han tog biten, veckade och slet och veckade för att visa att svetsen skulle spricka. Till slut lossnade en del av den ene biten, men UTANFÖR svetsen, han veckade av själva godset. Med ett halvflin och sitt karaktäristiska mummlande fick jag tillbaka biten... Härligt minne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar