Lantmjölk och oprocessad mat

"Vi anser att forskarna framöver bör studera vådor av stormejeriernas upphettning och homogenisering av konsumtionsmjölk. Skälet är kommersiellt. Ålder kan bedömas på naturlig mjölk, inte på behandlad. Homogenisering och pastörisering gör att systemet med få mejerier långt från varandra kan fungera. Således kan gammal dödad mjölk säljas utan att det märks på utseende och smak, och plötsligt så ruttnar den.

Homogenisering gör gräddfettet så tunt att det håller sig löst i vatten. Fettkulorna i homogeniserad komjölk har blivit lika små som de normala fettkulorna i mänsklig modersmjölk och dessa kulor av skadat fett och protein förs lika snabbt in i människors kroppssystem som modersmjölk. Detta är riskabelt och troligen skadligt"

Källa: https://www.landlantbruk.se/debatt/industrin-gor-mjolken-skadlig/

https://www.svd.se/forskare-ultraprocessad-mat-farligare-an-folk-tror

Det är därför jag köper "lantmjölk" i dom butiker som har den. 

En notis: En bekant, som jag bett smaka på lantmjölken istället för den homogeniserade gick in i en affär för att köpa den. Han frågade efter ohomogeniserad mjölk. Personalen hittade inget om detta på deras mjölkpaket så dom visste inte om den var homogeniserad eller ej (vilket ju har stått på paketen förr, det har jag sett), till sist hittade dom lantmjölken där det uttryckligen står ohomogeniserad på paketet. Verkligen inget dom skyltar med på den homogeniserade mjölken!

Köp lantmjölk

Jag fick en swishad femhundring och hjälp med tvätt, är så lycklig för detta. Tack snälla underbara. Om ni visste vad detta gjorde gott mitt i denna katastrof...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Omsorgens dag i Skara

  Missa inte omsorgens dag 30 maj - Skara kommuns startsida Nej den skall jag inte missa.