Full dag, nästan

 

Ja där sitter hon och väntar på mat. Varje gång jag river i frysarna brukar hon förvänta sig något gott. Men tyvärr tjejen, i dag är det storstädning av två frysar som är fulla med äckelpäckel efter att ha varit strömlösa. Innehållet har forslats till soptunnan samtidigt som en stor del av det bokstavligen runnit ut på marken under hanteringen. Fy vilken stank! Men nu står det två skinande rena (ja inte utsidan, den tar jag i morron) och skapligt väldoftande frysar och är redan kalla och fina inuti. Dom hade klarat sig bägge två. En tredje kvar men den hann jag inte i dag. Tur det finns avtappningsplugg i botten så man slapp välta dom. Hett vatten, diskmedel och skurning funkade. Med tanke på hur det såg ut innan trodde jag inte att det skulle gå bra. 

Bruden i trädet är ganska frimodig, hennes gubbe inte lika frimodig och deras två snart årsgamla ungar är riktigt skygga. Men alla fyra cirklade här en stund i dag och skrek så som vråkar skriker. Var bara gamarna som fattades med tanke på liklukten här?

Jag är orolig för mitt skatpar, har bara sett en skata i tre dagar. Mina trogna vänner som dragit upp ungar varje år i min hägg. Välmatade ungar kan jag säga. Hoppas få se båda igen snart, hemskt om en är borta..

 Bläsgås-paret har letat boplats hela dagen, dom brukar ta tid på sig.

Trevligt besök även av David-Ludvig. Kul! Välbekant ljud, trots att jag tror dom bytt motor i henne? Är väl andra gången nu? Tänk vad man hängt i snöret bakom henne och försökt inte dra ned henne i fördärvet med Helge-Tore (skolmaskinen), vingligt värre! Det var nog inte någon bekant från klubben som flög över för då är ju vingtippningar obligatoriskt! Gärna även en rejäl tryckare. Ser ni dragkroken där i bak?

Hacke kollar in övervakningskameran och tycker det är högst olämpligt att den nu bara är torr svål kvar av fläsket han fick. Hacke skall få en stor fet talgbit i morron lovade matte. Blipp, blipp blipp sa hacke. Jag tror han trodde mig: Ja i vilket fall kommer det två stora kor i morron, eller mest slaktavfallet från dom, och det blir mycket fin mat. Hacke är köttätare (insekter och fågelungar till exempel), så "matte" matar gärna hela hackes familj så koltrastar och blåmesar kan känna sig trygga här. Hacke är inte så rädd, trots att jag en gång höll på att mörda honom. Han satt på trappan och åt när jag slängde upp dörren och skrek "håll käft!", han fick dörren i arslet så han for in i räcket. Men det gick bra för han kom tillbaka och åt. "Håll käften" var inte riktat till Hacke utan en hysterisk foderhund som glodde förvånat åt tantens språkbruk. Ja foderhunden behövde ju inte vråla så fult till mina andra att hon skulle döda dom eller vad hon nu sa, något ofint var det i alla fall för mina tog illa vid sig av henne.

Långt där uppe sitter den, stjärtmesen. Ett par återkommer hit varje dag och söker föda. Undrar om dom tänker häcka här? Önskar mig en bunt fågelholkar..

Nu väntar jag på forsärlan vilken dag som helst

Avsluter kvällen med en liten talgoxe-sång



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar