Otur? Jag??? Nääää

 Islossning i hundgårdarna är ett enormt problem varje vår, säkraste vårtecknet men jobbigaste.

Det handlar helt enkelt om att det snöar över hundskiten på nätterna, fryser fast och samma sak igen tills det blir lager på lager som du inte kommer åt förrän det tinar. Man vet det och man fasar för det varje år.

Om allt är lugnt brukar hundarna självmant vara inne i hundhusen under värsta töandet och då blir det inte nedtrampat i takt med att det tinar.

MEN

I natt hörde jag hur det var kalabalik hos hundarna, jag undrade först om det var folk här. Men det lät mer hysteriskt än varnande. 

 

Såklart får man ont i magen och blir rädd att dom springer runt på underlaget så det bara blir bajs-sörja av hela hundgården. Det har hänt förr och då har jag fått byta hela underlaget (gruset med bajs och is) i mina 30 kvadrats hundgårdar. Numera har jag bara fem sådana i bruk men ändå.

Jag springer ut och försöker lugna alla skrikande, skällande och springande hundar. Bajset skvätter runt dem och i halvdunklet kan jag urskönja vad som står på. En kyckling springer fram och tillbaka i gången mellan hundgårdarna.

Jag hittar inga skador på kycklinggården mer än att ett hörn av nät-taket blåst ned. Kycklinggården är ett nöd-bygge under tiden jag väntar på att det eventuellt skall bli ordning med försäkringsfrågorna efter branden och god man som kastat pappren så detta har försvårats.

Taket är två meter upp (!!!) Kycklingen har hoppat två meter? Eller en rovfågel, kanske uggla som tagit sig in och sedan tappat kycklingen? Alla andra var lugna och trygga där inne och jag såg inga skador på rymlingen.


Timmarna gick till byte av underlag, delvis i alla fall. En del är fortfarande fruset så jag får väl ta det senare i dag. Mesta bajset är borta i alla fall. Men detta var inte bra för min muskelutmattning då jag ju började skaka när jag blev rädd, då skall jag INTE anstränga mig för då kan jag bli liggande. Har kommit välbärgad in, ont, frusen, hungrig, blöt, full av bajs och undrande om detta är vits att fortsätta med?

Ytterligare en händelse i kölvattnet av kastade papper när man tänker efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar