Länsstyrelsens svar i dag


"Länsstyrelsen har ett övergripande ansvar för att granska och följa upp olika verksamheter inom länet, inklusive omsorgen. Detta innebär att de ser till att kommunerna följer lagar och riktlinjer för socialtjänsten och hälso- och sjukvården. De kan också genomföra inspektioner och utvärderingar för att säkerställa att omsorgen håller en hög kvalitet och att de som behöver stöd får det på ett rättssäkert sätt."

Så står det om länsstyrelsen, men själva svarar de såhär:

 Hej,

 

För klagomål på kommunen kan du vända dig till JO (Justitieombudsmannen).

Om du vill klaga på eller anmäla fel hos socialtjänsten i din kommun kan du också vända dig till IVO (Inspektion för vård och omsorg).

Har du klagomål på en god mans agerande är det till överförmyndarnämnden/överförmyndaren i aktuell kommun du får vända dig till.

 

Önskar du juridisk rådgivning gällande din situation får du kontakta någon med juridisk kunskap kring den problematik du beskriver, då Länsstyrelsen inte kan ge juridisk rådgivning.

 

Med vänlig hälsning,

 

Hanna Marberg
Länsjurist

Samhällsavdelningen
010-224 55 59

Kontaktuppgifter Länsstyrelsen Västra Götaland
Växel: 010-224 40 00
Central e-post
Webbplats och sociala medier
Så hanterar vi dina personuppgifter

 

 

Från: racy.star@racy.se <racy.star@racy.se>
Skickat: den 4 oktober 2024 12:46
Till: Länsstyrelsen i Västra Götalands Län <vastragotaland@lansstyrelsen.se>
Ämne: Fwd: Fwd: Fwd: Fwd: Fwd: Fwd: Fwd: Fwd: Fwd: Fwd: Re: kris

 

Hej

Mitt ärende handlar om ett fuskbygge som skara kommun uppfört hos mig. Som i sin tur slukar min ekonomi. Jag har kämpat med detta ärednet och andra ärenden kopplade till detta i åratal. Jag kommer inte klara detta mer.

Hur gör man? Jag går under av det här. Jag har Autism ochhar nyligen haft en allvarlig depression och utmattningssyndrom till följd av hur mitt ärende hanteras. 

Jag har börjat lägga upp ärendet på www.racy.se för att mitt ärende är så otroligt så jag känner att jag behöver visa bevis i form av dokument och avslöjande inspelningar. Och kanske kan den till sist, när den är klar, hjälpa någon annan.

Mvh Trine Andreassen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Positivt

Möte i dag. Fortsatt beviljad boendestöd och kontaktperson då jag blir så oerhört sjuk fortfarande med muskelsvagheten efter varje panikatta...